Bij aanname of overname van nieuwe medewerkers worden tijdens sollicitatiegesprekken ook de door JIF diensten gewenste gedragskenmerken toegelicht. In het gesprek wordt gekeken in hoeverre de (mogelijk) nieuwe JIF diensten medewerker hieraan voldoet en of hij/zij hierin eventueel moet worden getraind.
Binnen onze organisatie hebben we gedragskenmerken vastgesteld. Deze zijn het meest bepalend voor de manier waarop wij met elkaar en onze relaties omgaan.
Voor onze uitvoerende medewerkers geldt:
- Inlevingsvermogen (kunnen denken als iemand anders);
- Klantgerichtheid (weten wat voor u als klant belangrijk is);
- Samenwerken (samen een moeilijke klus klaren);
- Initiatief (uit jezelf iets doen zonder dat iemand daar om vraagt);
- Verantwoordelijkheid (zorgen dat iets goed wordt afgemaakt, door jezelf of iemand anders);
- Kwaliteitsgerichtheid (het beste resultaat willen behalen)
Voor managers hebben wij hieraan de volgende gedragskenmerken toegevoegd:
- Individueel gericht leidinggeven (individuele medewerkers coachen in het kader van de uitvoering van hun werkzaamheden);
- Groepsgericht leidinggeven (het stimuleren van samenwerking en teamwork);
- Delegeren (de kunst van het ‘loslaten’)